Krajowy Instytut Mediów

Infrastruktura i sposoby konsumpcji usług medialnych w 1 połowie 2024

Krajowy Instytut Mediów opublikował wyniki cyklicznego badania konsumenckiego, dostarczając sprawozdawczość wpisaną w zakres działalności regulatora rynku mediowego - KRRiT

Od 2022 roku obserwujemy spadek liczby telewizorów. W 1 połowie 2024 roku sprawny telewizor posiadało 92,7% gosp. domowych. Liczba telewizorów zmniejsza się szczególnie w dużych miastach, wśród osób z wyższym wykształceniem oraz wśród młodzieży i młodych dorosłych (16-29 lat).

Maleje również liczba tradycyjnych odbiorników radiowych – spadek z 81% gosp. domowych w roku 2022 do 76% w 1 połowie 2024.

Z jednej strony maleje odsetek gospodarstw z dostępem do telewizora, z drugiej strony rośnie udział łączy światłowodowych/ iptv/ internetu szerokopasmowego, zwiększając potencjał dostępu do treści linearnych. Odbiorcy mają coraz szerszy wybór – 97,9% gosp. domowych jest w zasięgu oferty telewizji linearnej, posiadając co najmniej jedną z dwóch możliwości: odbiór przez internet lub sygnał telewizyjny na telewizorze.

Jednocześnie z oferty linearnej i nielinearnej może korzystać 69% gosp. domowych, posiadając internet szerokopasmowy na dowolnym urządzeniu z ekranem. Na telewizorze programy w formie linearnej, jak i nielinearnej, może odbierać 40,8% gospodarstw, podłączając telewizor równocześnie do sygnału oraz internetu.

Duży ekran telewizora jest coraz częściej wykorzystywany do oglądania platform streamingowych (27,4% osób 4+) oraz treści wideo na You Tube (26,5% osób 4+).

Źródło: KIM

Rzeczywiste wybory konsumenckie w obszarze oferty linearnej (według ramówki) i nielinearnej (na życzenie) są obecnie determinowane przez przynależność pokoleniową osób, a mniej przez infrastrukturę.

Prowadzenie trzydziestodniowych kampanii telewizyjnych zapewnia dotarcie do 87,6% osób w wieku 4 lata i więcej, deklarujących oglądanie telewizji choć raz w ciągu ostatnich 30 dni (niezależnie od urządzenia). Jednak w grupie wiekowej 16-29 lat odsetek oglądających spada do 79,7%, a w okresie ostatnich 7 dni wynosi 70,6% (vs 94,1% w grupie 65+). Wśród młodzieży i młodych dorosłych (16-29 lat), telewizję zastępuje internet z konsumpcją na poziomie 99,5%. Szczególnego znaczenia nabierają treści VOD, które w grupie wiekowej 4-15 lat są podstawową aktywnością w internecie.

W grupie wiekowej 16-29 lat deklarowany kontakt z telewizją linearną – choć raz w ciągu ostatnich 7 dni – jest najniższy, i wynosi 70,6%. Jednocześnie, jest to grupa konsumująca najwięcej treści nielinearnych, zarówno w obszarze wideo, jak i audio, prasa, książki, newsy. Co druga osoba w tej grupie wiekowej korzysta z subskrypcji różnych serwisów internetowych.

Perspektywa Gospodarstw domowych

W prawie każdym gospodarstwie domowym znajdziemy telefon komórkowy (97,5 %) i telewizor (92,7%). W gospodarstwach jednoosobowych, z wyłączeniem osób pow. 60 lat, poziom dostępności telewizora jest znacząco niższy i wynosi 74,5%.

Wciąż popularne są także odbiorniki radiowe, których posiadanie deklaruje 76% gospodarstw domowych. Najpopularniejszym typem radia jest radio samochodowe, użytkowane w 55,5% gospodarstw.

Jedynie 2,8% gospodarstw deklaruje brak zarówno telewizora, jak i radia. W 1-os. gosp. domowych, z wyłączeniem osób pow. 60 lat – aż 13,6% nie posiada telewizora, ani klasycznego radia „eterowego”.

Posiadanie własnego sprzętu komputerowego deklaruje 66,9% ogółu gospodarstw w Polsce, przy czym w domach gdzie są dzieci w wieku szkolnym (7-15 lat) wskaźnik jest znacząco wyższy i wynosi 89,7%.

Odbiornik telewizyjny

97,9% gospodarstw domowych w Polsce posiada możliwość odbioru telewizji linearnej z wykorzystaniem telewizora lub innego urządzenia z ekranem typu laptop, smartfon, tablet (tzw. gospodarstwa „telewizyjne” według szerszej definicji, opartej o sygnał telewizyjny lub internet szerokopasmowy).

Wśród ogółu gospodarstw domowych w Polsce:

69% ma internet szerokopasmowy na dowolnym urządzeniu z ekranem
92,5% posiada możliwość odbioru sygnału tv na telewizorze
50,2% posiada telewizor z funkcją Smart TV
40,9% podłącza telewizor do internetu, zyskując dostęp do usług nielinearnych
4% korzysta z internetowych kanałów telewizyjnych na telewizorze

Wśród gospodarstw posiadających możliwość odbioru sygnału tv na telewizorze:

72,1% posiada sygnał do telewizji kablowej, bądź satelitarnej
26,9% ma indywidualną antenę satelitarną
45,7% ma dostęp do „kabla”, zliczającego łącza tv/ iptv/ internetowe
27,9% posiada dostęp wyłącznie do telewizji naziemnej

Odbiornik radiowy

Posiadanie na wyposażeniu radia deklaruje 76% gosp. domowych, wliczając wszystkie typy odbiorników, w tym:

Poziom wyposażenia w odbiornik radiowy rośnie wraz z wielkością gosp. domowego i sięga 86,7% w gospodarstwach liczących co najmniej 4 osoby.

Źródło: KIM

Perspektywa mieszkańców Polski, w wieku 4 lata i więcej

Telewizja linearna

98,6% osób posiada możliwość odbioru telewizji linearnej (przez sygnał tv lub internet szerokopasmowy), w tym 93,7% deklaruje możliwość odbioru sygnału tv na telewizorze, a 77,6% ma internet szerokopasmowy na dowolnym urządzeniu z ekranem.

Wśród osób posiadających możliwość odbioru sygnału tv na telewizorze:

Potencjał korzystania z telewizji hybrydowej (HBBTV) obejmuje 9,4% osób w wieku 4+ (posiadających telewizor z naziemną telewizją cyfrową, jednocześnie podłączony do internetu).

Radio linearne

Telefonu komórkowego używa 91,3% osób w wieku 4 lata i więcej, w tym, w grupach wiekowych:

Na poziomie ogółu, ze smartfona korzysta 82,1% osób, w grupie 16-29 lat – 98,1%, zaś w grupie 65+ jest to 52,9%.

Deklarowane wzory konsumpcji mediów

Treści linearne i nielinearne

Oglądanie telewizji w ciągu ostatnich 30 dni deklaruje ogółem 87,6% osób w wieku 4 lata i więcej.
W tym, wśród:

W okresie ostatnich 7 dni oglądanie telewizji deklaruje 83,4% osób 4+, a w grupie 16-29 lat – 70,6%.

Konsumpcja telewizji linearnej traci na rzecz usług na życzenie (VOD).

Niezależnie od regularności, korzystanie z treści VOD deklaruje 75,5% osób w wieku 4+, w tym:

Słuchanie radia linearnego w okresie ostatnich 30 dni deklaruje 72,7% osób w wieku 4+. Radio jest znacząco bardziej popularne w grupie wiekowej 30-49 lat (78,1%), wśród pracujących (79,4%) oraz wśród osób z wykształceniem wyższym (81,2%).

Inne formy audio (nielinearne) w najszerszym zakresie docierają do 51% osób w wieku 4+. W okresie ostatnich 30 dni korzystanie z nich deklaruje 36,1% osób. W tym, z podcastów choć raz w ciągu ostatnich 30 dni skorzystało 17,9% ogółu osób 4+, a w grupie 16-29 lat – 34%.

Źródło: KIM

Korzystanie z internetu

Dostęp do internetu w domu posiada 91,4% osób w wieku 4+, w tym aktywnych użytkowników jest 83,5% (niezależnie od regularności), przy czym:

Aktywności wśród internautów, w ujęciu ostatnich 30 dni

Najczęściej deklarowane aktywności w internecie:

Rzadziej wskazywane aktywności:

Kontakt z nową formą przekazu, jakim są tzw. „lajwy/ streamy”, czyli oglądanie przez internet w mediach społecznościowych i na platformach różnorodnych informacji lub rozrywki w czasie rzeczywistym, nadawanych zarówno przez osoby prywatne, jak i „duże” media/ kanały – deklaruje 25,9% osób 4+, znacząco więcej w grupie wiekowej 16-29 lat (44,6%).

Najaktywniejszą grupą wiekową w internecie jest starsza młodzież i młodzi dorośli (16-29 lat). Ta grupa intensywnie korzysta z mediów społecznościowych, serwisów VOD, komunikatorów, portali i platform audio.

Dzieci w wieku 4-15 lat mają kontakt przede wszystkim z treściami VOD (91,7%).

Najmniej aktywne w internecie są osoby 65+, które najczęściej korzystają z portali internetowych i komunikatorów.

Źródło: KIM

Przedstawione dane pochodzą z cyklicznego projektu badawczego KIM, który jest pierwszym w Polsce badaniem opisującym jednoźródłowo użytkowników telewizji, radia i internetu. Projekt obejmuje reprezentatywną próbę 15 000 gospodarstw domowych, opisując wyposażenie i wzory konsumpcji mediów u ponad 30 tys. odbiorców indywidualnych w wieku 4 lata i więcej.

Realizując Badanie Założycielskie, KIM pełni rolę „mediowego GUS”, wykraczając poza standardową sprawozdawczość. KIM dostarcza wysoce precyzyjne wyniki, w zgodzie z najwyższymi standardami metodologicznymi i postulatami rynku mediowego, realizując największą próbę losową, adresową w Polsce. Badanie dostarcza przekrojową wiedzę nt. infrastruktury i korzystania z różnych mediów przez tego samego konsumenta. Może także służyć do wyznaczania struktury zjawisk oraz grup reprezentatywnych dla innych badań mediowych w Polsce.

 

Raport z badania dostępny jest na stronie: https://kim.gov.pl/wyniki-badan/

Ostatnio dodane

Wyniki Audio Track, rynek ogólnopolski

Czytaj dalej

Wyniki Audio Track, rynki lokalne

Czytaj dalej

Oglądalność telewizji lokalnych w ujęciu ostatnich 3 miesięcy deklaruje 3,1 mln mieszkańców Polski

Czytaj dalej