Krajowy Instytut Mediów

Eksperci Krajowego Instytutu Mediów na Konferencji w Toruniu

Eksperci Krajowego Instytutu Mediów przedstawili na Konferencji Związku Telewizji Kablowych w Toruniu dane o wyposażeniu gospodarstw i urządzeniach końcowych do odbioru telewizji

Według pomiaru z 1. połowy 2024 roku, na rynku funkcjonuje 5,6 mln gospodarstw domowych z telewizją kablową, a mniejsi, ale bardzo liczni przedstawiciele lokalnych telewizji kablowych, stanowią łącznie 26,8% tego rynku.

W dniach 24-27 września b.r. w Toruniu odbyła się coroczna konferencja Związku Telewizji Kablowych w Polsce Izba Gospodarcza, poświęcona problematyce branżowej. W Konferencji wzięli udział eksperci Krajowego Instytutu Mediów, prezentując raport dedykowany urządzeniom końcowym, wykorzystywanym w gospodarstwach domowych. Raport w całości udostępniony jest na stronie https://kim.gov.pl/wyniki-badan/.

–  Bardzo cieszy nas zaproszenie na Konferencję, duże zainteresowanie, z jakim przyjęto prezentację oraz oczekiwanie kontynuacji wymiany wiedzy ze Związkiem Telewizji Kablowych Izba Gospodarcza. Jesteśmy otwarci na współpracę, która pokazuje, że nasze dane mogą realnie wesprzeć działalność małych i średnich przedsiębiorstw aktywnych w branży telekomunikacyjnej – komentuje Maja Kurzelewska, Dyrektor Departamentu Badań Deklaratywnych w Krajowym Instytucie Mediów.

– Badania zaprezentowane przez Krajowy Instytut Mediów w trakcie Jesiennej Konferencji Szkoleniowej Związku Telewizji Kablowych w Polsce Izba Gospodarcza w Toruniu z jednej strony pokazują, że wieszczenie śmierci telewizji kablowych oraz telewizji linearnej było zdecydowanie przedwczesne. Z drugiej strony, z przedstawionych przez ekspertów z Krajowego Instytutu Mediów wyników badań statystycznych niezbicie wynika jak dużą konkurencję dla operatorów kablowych i IPTV  stanowi naziemna telewizja cyfrowa. Odpływ abonentów do „bezpłatnej” telewizji naziemnej może doprowadzić do likwidacji setek, a nawet tysięcy przedsiębiorców telekomunikacyjnych z branży operatorskiej. Zagrożeniami z tego wynikającymi chcielibyśmy zainteresować Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, licząc na jego wsparcie i pomoc.

Dziękujemy Krajowemu Instytutowi Mediów za unaocznienie w warstwie liczbowej w oparciu o przeprowadzone badania statystyczne istoty znanego nam od dłuższego czasu problemu wypierania z rynku telekomunikacyjnego mikro, małych i średnich  przedsiębiorców. Liczymy także na dalszą współpracę naszej Izby Gospodarczej z Krajowym Instytutem Mediów –  komentuje Pan Paweł Wołoch, Prezes Zarządu Związku Telewizji Kablowych w Polsce Izba Gospodarcza.

Według najświeższych danych Krajowego Instytutu Mediów, podsumowujących pierwsze półrocze 2024 roku, 5,6 mln gospodarstw domowych posiada łącze telewizji kablowej, co stanowi 41,5% wszystkich gospodarstw posiadających min. 1 telewizor.

Udział telewizji naziemnej po zmianie standardu jej nadawania, wzmocnił się i wynosi obecnie 30% gospodarstw telewizyjnych. Wykorzystanie telewizji satelitarnej deklaruje obecnie w tej grupie 26,9%.

Blisko 60% gospodarstw z telewizją kablową jest obsługiwanych przez trzech operatorów, do których należą Play (po połączeniu z UPC), posiadający na rynku telewizji kablowych 23,9%, Vectra z udziałem 18,4% oraz firma Orange, z której usług korzysta 16,2% gospodarstw z telewizją kablową. Mocno akcentują swoją obecności mniejsze i bardzo liczne telewizje kablowe, które łącznie posiadają 26,8% tego rynku.

Przedstawione na Konferencji ZTK w Polsce IG dane pochodzą z cyklicznego projektu badawczego KIM, który jest pierwszym w Polsce projektem opisującym jednoźródłowo użytkowników telewizji, radia i internetu. Projekt obejmuje reprezentatywną próbę 15.000 gospodarstw domowych, opisując wyposażenie i wzory konsumpcji mediów dla ponad 30 tys. odbiorców indywidualnych w wieku 4 lata i więcej.

Realizując coroczne Badanie Założycielskie, KIM pełni rolę „mediowego GUS”, wykraczając poza standardową sprawozdawczość statystyczną administracji publicznej. KIM dostarcza wysoce precyzyjne wyniki, w zgodzie z najwyższymi standardami metodologicznymi i postulatami rynku mediowego, realizując największą próbę adresową w Polsce.

Ostatnio dodane

Wyniki Audio Track, rynek ogólnopolski

Czytaj dalej

Eksperci Krajowego Instytutu Mediów na Konferencji w Toruniu

Czytaj dalej

Infrastruktura i sposoby konsumpcji usług medialnych w 1 połowie 2024

Czytaj dalej