Wśród osób posiadających telewizor 15,1 proc. dysponuje nowym odbiornikiem – do roku. 47,1 proc. ma telewizor w wieku od dwóch do czterech lat, a 46 proc – od 5 do 10 lat. Starszy sprzęt – ponad dziesięcioletni – ma 8,6 proc. osób posiadających telewizor.
Najwięcej posiadaczy telewizorów – 37,8 proc. – dysponuje odbiornikiem Full HD; 25,9 proc. – HD lub HD Ready. Telewizor pozwalający na oglądanie treści w 4K ma 25,2 proc., a w 8 K – 1,2 proc. posiadających odbiornik telewizyjny.
Najbardziej popularne są telewizory wielkości od 40 do 49 cali – 45,6 proc. posiadaczy telewizorów ma odbiornik tej wielkości; 32,4 proc. właścicieli telewizorów ma urządzenia wielkości od 50 do59 cali, a 26,1 proc. od 32 do 39 cali. Odbiorniki najmniejsze (poniżej 32 cali) oraz największe (powyżej 80 cali) posiada w sumie niecałe 6 proc. Polaków.
W sumie – jak podaje KIM – 95,6 proc. Polaków posiada dostęp do telewizora z podłączonym sygnałem telewizyjnym. 71,8 proc. badanych ma w domu dostęp do jednego telewizora, a 23,8 proc – do dwóch lub więcej. Więcej niż jeden telewizor posiadają w domu częściej mieszkańcy wsi (31,7 proc.), osoby z wykształceniem podstawowym (27,7 proc.), a także osoby z gospodarstw 4-osobowych i większych (39,2 proc.).
Odbiorniki typu Smart TV posiada w domu 55,4 proc. Polaków. Istotnie częściej telewizory Smart posiadają osoby z wyższym wykształceniem – 68,7 proc., a także osoby z dużych gospodarstw domowych – 4-osobowych i większych – 65,9 proc.
– Koniec roku to okres wzmożonych zakupów. Black Friday i wyprzedaże skłaniają do inwestowania w nowy sprzęt, w tym w telewizory. Zeszłoroczne wyniki Badania Założycielskiego, kiedy to weryfikowaliśmy wyposażenie telewizyjne pod względem gotowości do nowego standardu nadawania naziemnej telewizji cyfrowej DVBT2/HEVC, pokazały około 500 000 przyrost nowych telewizorów. W KIM będziemy przyglądać się temu, jak wygląda wyposażenie gospodarstw domowych pod koniec roku i w pierwszym kwartale 2023, a także weryfikować je ze współpracującymi z nami interesariuszami, tak aby wracać z pełną i kompleksową informacją – komentuje Maja Kurzelewska, Dyrektor Departamentu Badań i Analiz.
Badanie Założycielskie realizowane przez Krajowy Instytut Mediów jest podstawowym badaniem populacyjnym dot. konsumentów mediów elektronicznych w Polsce. Od stycznia do czerwca objęło ono ogólnopolską losową próbę 8 474 gospodarstw domowych i 19 611 osób w wieku 4 lata i więcej. Zebrane dane są reprezentatywne dla wszystkich gospodarstw w Polsce i osób w wieku powyżej 4 lat.
Badanie realizowane jest na ogólnopolskiej próbie adresowej wylosowanej z operatu TERYT Głównego Urzędu Statystycznego.
Wyniki tego i innych badań KIM dostępne są tutaj: https://kim.gov.pl/wyniki-badan/