Paneliści otrzymali smartfony z zainstalowanym oprogramowaniem pomiarowym, które codziennie dostarczają dane o konsumpcji mediów elektronicznych. Do realizacji badania wykorzystywana jest technologia audiomatchingu – dopasowania dźwięku.
Bazę dla pomiaru stanowi Badanie Założycielskie, dzięki któremu KIM zdiagnozował populację telewidzów, radiosłuchaczy i internautów. Zebrane dane demograficzne pozwoliły dowiedzieć się, kim są konsumenci mediów i z jakich urządzeń korzystają, a także poznać ich potrzeby w zakresie konsumpcji treści.
Badanie Założycielskie to cenna i jedyna w swoim rodzaju baza uniwersów, które mogą być wykorzystywane do pogłębionych badań mediów, prowadzonych także przez innych uczestników rynku.
Reprezentatywność panelu zapewnia próba losowa, odzwierciedlająca badaną populację.
Panel jest stale uzupełniany – odchodzący paneliści są zastępowani nowymi, zgodnie z uniwersami z Badania Założycielskiego. Retencja nie przekracza 8 proc.
Pomiar pasywny dostarcza dane o słuchalności czy oglądalności, oparte o analizę próbek dźwięków pochodzących z otoczenia użytkowników mediów. Próbkowanie odbywa się co 5 sekund.
W przeciwieństwie do badania deklaratywnego nie zdajemy się na pamięć badanych. Wyniki odzwierciedlają więc faktyczne korzystanie z mediów.
– Aktualnie dane z panelu pasywnego są kalibrowane. Pracujemy również nad udoskonaleniem oprogramowania, tak by np. jego instalacja nie stwarzała problemów podczas użytkowania smartfonów – takie zdarzały się podczas wdrażania mierników w innych krajach. Chcemy uniknąć podobnych komplikacji – komentuje Mirosław Kalinowski, Dyrektor Krajowego Instytutu Mediów
W przyszłym roku panel pasywny będzie rozbudowywany – do połowy 2023 ma liczyć 6 000 panelistów, a pod koniec roku 9 000. Liczby te pokazują z jak dużym i unikalnym projektem mamy do czynienia. Kwestie związane ze złożonością organizacyjną oraz skomplikowaniem technicznym generują w praktyce pewne problemy, których przezwyciężenie wymaga czasu.
– Warto podkreślić, że KIM pracuje nad wdrożeniem badania pasywnego od początku bieżącego roku – przykłady firm badawczych, również w innych krajach pokazują, że proces ten zwykle trwa latami – mówi Dyrektor Kalinowski
– Panel liczący 6 000 osób pozwoli już na uzyskanie stabilnych wyników, zaś 9 000 osób jest optymalny dla uzyskania unikalnej jakości pomiaru konsumpcji również treści radiowych – dodaje Kalinowski.
Uzyskane wyniki wskazują na znaczącą rolę programów informacyjnych.
Dotychczas wykonane prace pokazują, że pomiar cross mediowy, zrealizowany na bardzo trudnej, ale obiektywnej próbie losowej jest możliwy. Potrzebę takiego pomiaru sformułował rynek w „Złotym Standardzie Pomiaru Mediów”.