Krajowy Instytut Mediów

Treści audio umilają czas

Czy taką tezę można postawić patrząc na wyniki badania słuchalności prowadzonego przez KIM?

Z opublikowanego na stronie raportu mówiącego o charakterystyce słuchania radia jasno wynika, że radio jest bardzo powszechnym medium, z którego korzystanie w ciągu ostatniego miesiąca deklaruje ponad 80% Polaków.

Medium to towarzyszy nam praktycznie przez cały dzień. We wczesnych godzinach porannych (od 6 do 9) a potem między godziną 9 a 12 radia słucha po ponad 40% osób w wieku 15 lat i więcej. W godzinach wczesno wieczornych (między 16 a 19) radio nadal słuchane jest przez ponad 30% odbiorców.

Radia słuchamy głównie poza domem – 50,3% słuchaczy deklaruje korzystanie z radia w samochodzie, 16,4% – w pracy.
W domu słucha radia 41,9%, korzystających z tego medium.
Radio jest odbierane przede wszystkim na tradycyjnym odbiorniku – jego wykorzystanie deklaruje 44,6% słuchaczy. Na tle ogółu wyróżniają się mężczyźni słuchający radia głównie w samochodzie (58,5%). Wśród kobiet poziom wykorzystania radia samochodowego jest dużo mniejszy i wynosi 41,9%.

Tradycyjny radioodbiornik wybierany jest najchętniej przez osoby starsze. W danych widzimy, że po 65 roku życia jest to 75,6%, a im osoby starsze tym ten odsetek rośnie i u osób 70+ wynosi 81,0%, a w najstarszej objętej badaniem grupie tj. wśród osób 75 lat i więcej stanowi 86,0%.

Telefony komórkowe jako narzędzie do odbioru radia są nieco bardziej powszechne wśród mężczyzn (9,4% słuchaczy; w grupie kobiet – 6,9%). W podziale ze względu na wiek, wyróżniają się pod względem wykorzystania smartfona do odbioru radia osoby wieku 30-49 lat (10,1%).

Sposób konsumpcji treści nadawanych przez rozgłośnie radiowe dopasowany jest do stylu życia i mobilności słuchacza. Młodsi, bardziej obyci technologicznie słuchacze korzystają z treści w sposób nieograniczony na dowolnych dostępnych urządzeniach. Słuchanie radia w samochodzie wiąże się z czasem jaki poświęcamy na przemieszczanie się. Radio stanowi wtedy odskocznie od rutyny korka, czy pokonywania codziennie tej samej trasy. Osoby starsze tj. powyżej 65 roku życia słuchają radia w sposób tradycyjny, czyli taki do jakiego przywykły i jaki jest dla nich bezpieczny. W tej grupie radio niejednokrotnie jest wypełnieniem ciszy w domu. Ciekawą grupą są z kolei kobiety, które chętniej wybierają słuchanie radia na odbiorniku i raczej słuchają w domu, czy w pracy. Z prowadzonych w grudniu badań jakościowych wiemy, że kobiety słuchają radia aby dobrze się nastroić do czekających na nie zadań – komentuje Monika Zielenkiewicz, Ekspert ds. badań jakościowych w KIM

infografika prezentuje wyniki procentowe charakterystyki słuchania radia wśród osób 15+

Ostatnio dodane

Wyniki Audio Track, rynki lokalne

Czytaj dalej

Oglądalność telewizji lokalnych w ujęciu ostatnich 3 miesięcy deklaruje 3,1 mln mieszkańców Polski

Czytaj dalej

Wyniki Audio Track, rynek ogólnopolski

Czytaj dalej