Krajowy Instytut Mediów

85,8 proc. Polaków posiada odbiorniki radiowe, najczęściej radia samochodowe

85,8 proc. Polaków posiada odbiorniki radiowe, najczęściej radia samochodowe. Odbiornik podłączony do Internetu to nadal rzadkość.

Wśród mieszkańców Polski w wieku 4+ wskaźnik dostępu do odbiornika radiowego (przenośne, wbudowane, samochodowe) w gospodarstwie domowym wynosi 85,8 proc. – wynika z Badania Założycielskiego za okres styczeń-czerwiec br. Najczęściej posiadanym radioodbiornikiem jest radio samochodowe – 72,1 proc.

Radio samochodowe częściej posiadają mężczyźni – 75,4 proc. Odsetek posiadających radio w samochodzie spada wraz z wiekiem, dla osób 65+ wynosi 44,3 proc. Relatywnie dużo seniorów ma natomiast odbiornik przenośny – 55,7 proc.

Ogółem radio przenośne jest dostępne dla 40,6 proc. osób. Znacznie rzadziej wskazywane są wieża hi-fi z radiem – 21,1 proc. oraz radiobudzik – 10,3 proc.

Wyposażenie w odbiorniki przenośne jest wyższe wśród osób zamieszkujących tereny wiejskie – 47,7 proc. W miastach odsetek ten wynosi 35,8 proc. W grupie wiekowej 16-49 odsetek osób posiadających dostęp do radia przenośnego jest wyraźnie niższy niż wśród ogółu populacji i wynosi 33,7 proc.

Radio podłączone do Internetu posiada 5,1 proc. osób. Istotnie częściej zjawisko to dotyczy młodszych grup wiekowych: odsetek ten wzrasta do 6,5 proc. w grupie osób wieku 16-49, podczas gdy w grupie osób 65+ wynosi jedynie 2,2 proc.

W ciągu ostatnich 12 miesięcy radia słuchało 85,7 proc. mieszkańców Polski w wieku 4+. Częściej robiły to osoby z wyższym wykształceniem – 92,4 i osoby pracujące – 91,9 proc. Poziom słuchalności radia na wsi i w mieście jest bardzo podobny – 86,1 proc. wobec 85,4 proc. Relatywnie więcej radiosłuchaczy mają miasta powyżej 200 tys. mieszkańców – 89,2 proc.

KIM zbadał też konsumpcję treści audio poza radiem. Muzyki na platformach online w ciągu 12 miesięcy słuchało 26,6 proc. mieszkańców Polski w wieku 4+. Podcastów – 24,9 proc., a audiobooków 13,1 proc.
Treści te cieszą się szczególną popularnością w grupie wiekowej 16-29 lat, a najmniejszą – wśród seniorów 65+.

Podobnie jak w przypadku radia konsumpcja audio rośnie wraz z wykształceniem i jest częstsza wśród osób pracujących oraz mieszkańców dużych miast.

W grupie 30-49 lat odsetek słuchających radia wynosi ponad 90 proc, co w dużej mierze ma związek ze stylem życia a w szczególności z czasem spędzanym w samochodzie. Młodsi słuchają radia rzadziej, ale ponad połowa osób w wieku 16-29 lat korzysta z muzycznych platform streamingowych. To związane jest oczywiście z powszechnością wykorzystania internetu oraz smartfona, ale także z potrzebą samodzielnego wyboru tego, co i kiedy jest słuchane – komentuje Maja Kurzelewska, Dyrektor Departamentu ds. Badań KIM.

We wrześniu KIM opublikował wyniki Badania Założycielskiego za okres od stycznia do czerwca 2022 r., obejmujące gospodarstwa domowe i osoby indywidualne w wieku 4+. Badanie zostało zrealizowane na ogólnopolskiej, losowej próbie 8 474 gospodarstw domowych oraz 19 611 osób w wieku 4+. Badanie Założycielskie jest badaniem populacyjnym, opisującym konsumpcję mediów elektronicznych w Polsce.

Ostatnio dodane

Wyniki Audio Track, rynek ogólnopolski

Czytaj dalej

Badanie Założycielskie Raport 2023

Czytaj dalej

Opublikowaliśmy kolejne wyniki badania Audio Track

Czytaj dalej