Wśród mieszkańców Polski w wieku 4+ wskaźnik dostępu do odbiornika radiowego (przenośne, wbudowane, samochodowe) w gospodarstwie domowym wynosi 85,8 proc. – wynika z Badania Założycielskiego za okres styczeń-czerwiec br. Najczęściej posiadanym radioodbiornikiem jest radio samochodowe – 72,1 proc.
Radio samochodowe częściej posiadają mężczyźni – 75,4 proc. Odsetek posiadających radio w samochodzie spada wraz z wiekiem, dla osób 65+ wynosi 44,3 proc. Relatywnie dużo seniorów ma natomiast odbiornik przenośny – 55,7 proc.
Ogółem radio przenośne jest dostępne dla 40,6 proc. osób. Znacznie rzadziej wskazywane są wieża hi-fi z radiem – 21,1 proc. oraz radiobudzik – 10,3 proc.
Wyposażenie w odbiorniki przenośne jest wyższe wśród osób zamieszkujących tereny wiejskie – 47,7 proc. W miastach odsetek ten wynosi 35,8 proc. W grupie wiekowej 16-49 odsetek osób posiadających dostęp do radia przenośnego jest wyraźnie niższy niż wśród ogółu populacji i wynosi 33,7 proc.
Radio podłączone do Internetu posiada 5,1 proc. osób. Istotnie częściej zjawisko to dotyczy młodszych grup wiekowych: odsetek ten wzrasta do 6,5 proc. w grupie osób wieku 16-49, podczas gdy w grupie osób 65+ wynosi jedynie 2,2 proc.
W ciągu ostatnich 12 miesięcy radia słuchało 85,7 proc. mieszkańców Polski w wieku 4+. Częściej robiły to osoby z wyższym wykształceniem – 92,4 i osoby pracujące – 91,9 proc. Poziom słuchalności radia na wsi i w mieście jest bardzo podobny – 86,1 proc. wobec 85,4 proc. Relatywnie więcej radiosłuchaczy mają miasta powyżej 200 tys. mieszkańców – 89,2 proc.
KIM zbadał też konsumpcję treści audio poza radiem. Muzyki na platformach online w ciągu 12 miesięcy słuchało 26,6 proc. mieszkańców Polski w wieku 4+. Podcastów – 24,9 proc., a audiobooków 13,1 proc.
Treści te cieszą się szczególną popularnością w grupie wiekowej 16-29 lat, a najmniejszą – wśród seniorów 65+.
Podobnie jak w przypadku radia konsumpcja audio rośnie wraz z wykształceniem i jest częstsza wśród osób pracujących oraz mieszkańców dużych miast.
– W grupie 30-49 lat odsetek słuchających radia wynosi ponad 90 proc, co w dużej mierze ma związek ze stylem życia a w szczególności z czasem spędzanym w samochodzie. Młodsi słuchają radia rzadziej, ale ponad połowa osób w wieku 16-29 lat korzysta z muzycznych platform streamingowych. To związane jest oczywiście z powszechnością wykorzystania internetu oraz smartfona, ale także z potrzebą samodzielnego wyboru tego, co i kiedy jest słuchane – komentuje Maja Kurzelewska, Dyrektor Departamentu ds. Badań KIM.
We wrześniu KIM opublikował wyniki Badania Założycielskiego za okres od stycznia do czerwca 2022 r., obejmujące gospodarstwa domowe i osoby indywidualne w wieku 4+. Badanie zostało zrealizowane na ogólnopolskiej, losowej próbie 8 474 gospodarstw domowych oraz 19 611 osób w wieku 4+. Badanie Założycielskie jest badaniem populacyjnym, opisującym konsumpcję mediów elektronicznych w Polsce.