Smartfon posiada w swoim gospodarstwie domowym 89,6 proc. Polaków. Korzystanie z tego urządzenia jest związane z wiekiem. W grupie wiekowej 13-15 lat poziom korzystania ze smartfonów jest najwyższy, aż 96,6 proc. w tej grupie korzysta z telefonu z ekranem dotykowym, jednak w żadnej ze starszych grup wiekowych do 49 roku życia odsetek korzystających nie spada poniżej 94proc. Dopiero wśród osób wieku 50-64 lata (78,6 proc.) oraz 65 lat starszych (37,4 proc.) odsetek korzystających jest niższy.
Odsetek korzystających ze smartfonów rośnie wraz z poziomem wykształcenia. Wśród osób w wieku 16 lat i więcej – od 52,7 wśród osób z wykształceniem podstawowym, przez 68 proc. z zawodowym, 86,3 proc. ze średnim i 93,2 proc. z wyższym.
Korzystający ze smartfonów to równocześnie użytkownicy Internetu – wśród użytkowników telefonów komórkowych z ekranem dotykowym, 90,7 proc stanowią osoby korzystające w ciągu ostatnich 12 miesięcy z Internetu.
Ze smartfonów korzysta 92,9 proc. wśród osób pracujących w porównaniu z 60,2 proc. wśród niepracujących.
Tablet posiada w swoim gospodarstwie domowym 21,8 proc. badanych. Istotnie częściej posiadanie go deklarują osoby, które pochodzą z gospodarstw 4-osobowych i większych (31,9 proc.).
12,3 proc. Polaków korzysta z tego urządzenia. Jak odnotowuje KIM, są to przede wszystkim najmłodsi: w grupie wiekowej 4-12 lat to 29,8 proc., a wśród 13-15-latków – 22,5 proc. Wśród seniorów 65+ korzystanie z tabletu deklaruje jedynie 3,8 proc.
Z tabletów korzysta 10,5 proc. mieszkańców wsi oraz 15,8 proc. mieszkańców największych (powyżej 200 tys.) miast.
– Smartfony zmieniły oblicze komunikacji, która przeniosła się do Internetu. Telefon typu smart jest urządzeniem wielofunkcyjnym, które wpisuje się w oczekiwania ludzi młodych i to przez nich jest najczęściej wykorzystywany. Warto jednak zwrócić uwagę na osoby po 65 roku życia, z których ponad 1/3 również korzysta ze smartfonów. Natomiast tablet nadal jest urządzeniem najchętniej wykorzystywanym przez najmłodszych, czyli dzieci i młodzież. Można z tego wnioskować, że starsze grupy mają inne rozwiązania technologiczne, które realizują ich potrzeby kontaktu z mediami. – komentuje Iwona Szewczak, Kierownik Merytoryczny ds. badania Założycielskiego
Badanie Założycielskie realizowane przez Krajowy Instytut Mediów jest podstawowym badaniem populacyjnym dot. konsumentów mediów elektronicznych w Polsce. Od stycznia do czerwca objęło ono ogólnopolską losową próbę 8 474 gospodarstw domowych i 19 611 osób w wieku 4 lata i więcej. Zebrane dane są reprezentatywne dla wszystkich gospodarstw w Polsce i osób w wieku powyżej 4 lat.
Badanie realizowane jest na ogólnopolskiej próbie adresowej wylosowanej z operatu TERYT Głównego Urzędu Statystycznego.
Wyniki tego i innych badań KIM dostępne są tutaj: https://kim.gov.pl/wyniki-badan/